YAYOI KUSAMA - I OÄNDLIGHETEN

publicerat i Alla Dagar På Året, Foto;
Igår var jag och min moster Helene inne i stan, ätit och gått på Moderna Museet.
Just nu finns det en utställning av den Japanska konstnären Yayoi Kusama, som heter I Oändligheten. 
 
Yayoi Kusama föddes 1929 och hon rör sig mellan måleri och skulptur.
Hennes mönster kommer från hallucinationer hon fått redan som barn.
1957 flyttade Kusama till New York.
Under 60-talet skapade hon många av sina viktigaste verk.
 
I New York började Kusama en serie kalla oändlighetsnät.
Dessa skapade on genom att täcka stora dukat metodiskt i vit oljefärg,
detta skapade ett mönster lik ett oändligt nät på duken.
Efter det målade hon ett tunt lager lasyr för att ge de mörka dukarna en ljusare ton,
det fick målningarna att se ut som de täckts av dimma.
 
1961-1965 skapade Yayoi Kusama serien Anhopningskulpturer.
I serien täckte hon vardagliga objekt med utväxter i tyg.
Hon kunde hitta objekt på gatan som hon tog hem för att täcka med sina självsydda fallosformer (penisar)
Alla dessa objekt tillsamman blir penisarna väldigt många och det fyller alla delar av rummet och vardagen.
 
En båt iklädd fallosformer
 
Efter ett tag började fallosarna ta över hela rum,
Oändligt spegelrum - Fallosfält
I Kusamas första spegelrum är alla väggar täckta av speglar och golvet täckt av rödprickiga fallosar.
Detta skapar ett oändligt rum av fallosar.
"Det antas ofta att jag måste vara en sexgalning eftersom att jag tillverkar så många objekt av detta slag,
men det är helt och hållet ett missförstånd. Det förhåller sig tvärt om - jag tillverkar objekten för att de skrämmer mig." 
Oändligt spegelrum - Fallosfält
 
ALLT är så intressant med Yayoi Kusama. En ny favorit konstnär för mig.
Kusama lever än idag och bor I Japan där hon självklart fortfarande sysslar med konst.
 
 
Ett till Spegelrum. Rislampor som skiftar i färg och vatten på golvet med en gång igenom.
Min moster spanar på några av Kusamas senaste verk.
 

Taggar: Foto, Fotografering, I Oändligheten, In Infinity, Kusama, Moderna Museet, Yayoi Kusama, konst;

Kommentera inlägget här :