Avdelning 2B

publicerat i Alla Dagar På Året;

Idag har jag varit i Uppsala för att träffa Jojo.

Just nu är hon inlagd på psykiatrin på Akademiska.

Det är inte första gången hon är inlagd men det är första gången jag besöker.

Denna gången blev hon inlagd frivilligt vilket inte har varit fallet alla gånger.

 

Jag var orolig att jag skulle tycka att det var konstigt att vara där (varför vet jag inte)

Först gick jag fel… Jag gick till vänster när jag kom ut istället för till höger (det stod faktiskt avdelning 2B där också) Efter ett tag, 30 minuter, hittade jag rätt iallafall. Jag blev insläppt av en av vårdarna där och han hjälpte mig hitta Johanna.

Vi satte oss på hennes rum (vilket faktiskt är ganska fint, lite opersonligt och sjukhus feeling men fint!)

Vi pratade om massa saker, varför hon är inne denna gången, hur hon mår och “vanliga” saker.

 
 

Efter ett tag kom samma vårdpersonal till Jojos rum och berättade att de skulle ha sittgympa nu.

Självklart fick jag vara med och det var jag också. Det var ganska kul! Skönt att röra på sig lite och trevlig att se att man gör saker för de som är inlagda!

Vi kastade boll och gjorde lite olika rörelser. Funderar på att fortsätta med det hemma!

 

Efter gympan gick vi tillbaka till Johannas rum och fortsatte att prata.

Det är skönt att prata med henne för det blir ganska mycket om våra sjukdomar men det blir aldrig

“jag har det värre än dig” vilket jag har stött på med andra personer.

Vi båda är sjuka på olika sätt och vi har det jobbigt på olika sätt.

Jag är väldigt tacksam över att jag har Johanna i mitt liv.

 

När jag skulle gå gick vi ut mot slussen (det är dörr ett litet rum och en till dörr för att patienterna inte ska kunna smita) och Jojo bad personalen att släppa ut mig. Då sa en annan patient "här blir man inte utsläppt, hon får bo här nu, ge henne ett rum!" och skrattade. Det tyckte jag var lite kul. Skönt att det finns folk med humor.


Du kan läsa Jojos blogg HÄR, hon skriver om sitt liv och hur det är att leva med bipolärsjukdom.

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Jojo:

Åhh vad fint du skriver! Det var verkligen jätteroligt att ha dig här och skratta tillsammans med.

2:a kommentar, skriven , av Josefin :

❤❤❤

Kommentera inlägget här :